DGI´S retningslinjer for gymnastik:

Til bestyrelsen

  • Orienter dig grundigt om - og efterlev -sundhedsstyrelsens anbefalinger
  • Orienter dig om den pågældende kommune har egne retningslinjer
  • Orienter dig om faciliteterne har egne retningslinjer
  • Hæng plakater med sundhedsstyrelsen retningslinjer op i træningsfaciliteten
  • Diskuter i bestyrelsen, hvordan I kan og vil starte op. Træningsfrekvens, holdsammensætning, logistik mm.
  • Gør jeres egne anbefalinger og gode råd synlige for medlemmerne, når de møder til træning
  • Informer og klæd jeres instruktører på til at kunne varetage en træning
  • Mindske kontaktflader i forbindelse med træningen. F.eks. at der benyttes papirservietter/håndblæsere på toiletter og lad dørene stå åbne.
  • Sikre at der er hyppig rengøring af hyppigt anvendte kontaktflader
  • På forhånd kommuniker til jeres medlemmer, hvordan og med hvilke restriktioner, I starter op med
  • Vurder, om bestyrelsen med fordel kan være repræsenteret ved træninger

Til instruktører

  • Forhør dig ved din bestyrelse, inden du igangsætter træninger
  • Antallet af deltagere er også afhængig af facilitetens størrelse – min. 4m2 pr. person
  • Tilbyd træning på hold med max. 100 personer, inkl. instruktører.
  • Minimer brugen af rekvisitter og minimer at den enkelte rekvisit skifter hænder
  • Hvor det er muligt og giver mening, informer da deltagerne om, selv at medbringe rekvisitter. F.eks. yogamåtte, køller, tøndebånd mm.
  • Redskaber skal som minimum rengøres efter endt træning. Enten med sprit eller med vand og sæbe. Almindeligt universalrengøringsmiddel kan bruges.
  • Springere skal før og efter en springsession spritte deres hænder af. Opstil derfor afspritnings muligheder i forbindelse med springaktiviteter.
  • Sikre at der holdes 2 meters afstand i køen i forbindelse med spring.
  • Sikre at der holdes 2 meters afstand ved opvarmning eller rytmetræning. Det kan med fordel afmærkes på gulvet.
  • Minimer behovet for fysisk kontakt, f.eks. i form af modtagning. Benyt springopstillinger, hvor der ikke er behov for dette.
  • Du skal have sprit til rådighed, så du jævnligt igennem en træning kan afspritte hænder. Du er den der er i berøring med flest kontaktpunkter og potentielt også i fysisk kontakt med dine deltagere.
  • Undgå, at to efterfølgende holds deltagere møder hinanden. Planlæg evt. hold med god tid imellem eller benyt forskellige indgang- og udgangsdøre.
  • Sikre at deltagerne er informeret om nedenstående råd og anbefalinger

Til udøvere

  • Respekter og efterlev de specifikke anvisninger fra din forening og instruktør
  • Ankom omklædt til træningen og forlad træningsfaciliteten straks efter træning.
  • Hold 2 meters afstand og undgå fysisk kontakt med andre deltagere.
  • Husk god hygiejne før, under og efter træning.
  • Hjælp gerne til ved rengøring og afspritning af redskaber.

 

Nyttige links:

  • Samlet side fra myndighederne med alt, hvad du skal vide om corona: www.coronasmitte.dk
  • Den myndighedsfælles hotline er: 70200233
  • Sundhedsstyrelsen: www.sst.dk 
  • Styrelsen for Patientsikkerhed: www.stps.dk
  • Statens Seruminstitut: www.ssi.dk
  • Udenrigsministeret: www.um.dk (rejsevejledninger)
  • Kulturministeriet: www.kum.dk (retningslinjer for Idrætslivet)