Hatha Yoga

Hatha yoga er fysisk yoga, med inspiration fra både Yiengar og Ashtanga yoga. Den lægger vægt på de fysiske aspekter, med vejrtrækningen i centrum, idet vejrtrækningen er meget vigtig for vores generelle velbefindende.

Ordet Hatha er dannet af de to ord "ha" der betyder positiv, og "tha" der betyder negativ.

Hatha Yoga er derfor en metode til at forbinde de positive og negative energier i kroppen.

Yoga fremmer bevidsthed, dyb afspænding, balance, koncentration og klarhed, kombineret med fysisk styrke og smidighed. 

Onsdag kl. 18.00-19.00
Instruktør: Margit Olah

 

Blid Hatha Yoga

En blid form for yoga, hvor vi både arbejder med styrke, smidighed og indre ro. Vi har fokus på åndedrættet og blide rolige bevægelser, så både krop og sind afspændes. Vi laver øvelser, som ikke er fysisk svære/krævende, men som alligevel har stor virkning. 

Vi starter med en kort liggende meditation og fokus på åndedrættet, vi afslutter timen med en afspænding. Mange stillinger vil foregå liggende eller siddende, og der vil være flere stræk, som vi holder i længere tid. Der vil også være enkelte stående øvelser som f.eks. en langsom solhilsen eller øvelser med fokus på balance og styrke.

Alle kan være med og alle gør, hvad der føles godt for ens egen krop.

Alle kroppe er forskellige, derfor vil alle stillinger også være forskellige. Du skal ikke tilpasse din krop til stillingen, men stillingen til din krop.

Torsdag kl. 17.00-18.00
Instruktør: Anne-Mette Fejer

 

Yin Yoga

Yin yoga er en langsom og meditativ praksis med stor effekt på både den fysiske krop, på tanker og på følelser. Yin yoga handler ikke om at oparbejde styrke og stærke muskler, men om at spænde af, give efter og strække bindevævet blidt. 

Når vi praktiserer yin yoga giver vi slip på unødig muskulær aktivitet, vi giver os god tid og giver os hen til tyngdekraften. Yin yoga er i indadvendt praksis, hvor der er tid til ro i krop og i sind. Langt de fleste stillinger er siddende eller liggende og vi vil være i en yin yoga stilling 3 til 5 min.

Vi starter med en liggende eller siddende meditation med fokus på åndedrættet, vi afslutter med en afspænding.

Husk at tage godt med tøj på gerne tyk trøje og sokker, da du kan blive kold, når du laver yin yoga.

Alle kan være med og alle gør, hvad der føles godt for ens egen krop.

Alle kroppe er forskellige, derfor vil alle stillinger også være forskellige. Du skal ikke tilpasse din krop til stillingen, men stillingen til din krop.

Torsdag kl. 18.15-19.30
Instruktør: Anne-Mette Fejer